Den 6. juni 2017 kom regjeringen med ny nasjonal strategi for kvalitet og samarbeid i lærerutdanning – “Lærerutdanning 2025”. Strategien fastsetter langsiktige mål for det videre arbeidet med lærerutdanningene, og presenterer tiltak på noen områder hvor regjeringen fremdeles ser utviklingsmuligheter og utfordringer. Bedre samarbeid mellom skoler og lærerutdanninger, barnehager og barnehagelærerutdanninger er et av fire overordnede mål i strategien:
Overordnede mål:
- Studieprogrammer som er faglig krevende og givende
- Godt kvalifiserte og motiverte søkere
- Bedre kjønnsbalanse blant studentene
- Et mangfold blant studentene som i større grad gjenspeiler samfunnet forøvrig
- Rammeplaner utformet på et mer overodnet nivå enn i dag
- Undervisning basert på forskning av høy kvalitet, og med relevans for lærerprofesjonen
- Undervisning der studentene er aktivt involvert i læringsprosessen
- Erfarings- og forskningsbasert praksisopplæring som likeverdig del av utdanningen
- Profesjonsretting og sammenheng mellom studienes elementer
- Faglig sterke og godt organiserte lærerutdanningsmiljøer
- Høy faglig kompetanse på relevante områder – på nivå med høyt ansette lærerutdanningsmiljøer internasjonalt
- Lærerutdanningskollegier med høy profesjonskompetanse og oppdatert praksiserfaring
- Styrket profesjonsfaglig digital kompetanse og økt internasjonalisering
- Tydelig ledelse og funksjonell organisering tilpasset utdanningens mål
- Kunnskapsbaserte og involverte samarbeidspartnere i barnehagesektoren og skolesektoren
- Høy kompetanse på forskningsbasert utviklingsarbeid i utdanningssektoren hos eiere, ledere og lærere i barnehager og skoler
- Aktive profesjonsfellesskap i barnehager og skoler som arbeider systematisk med profesjonalisering, inkludert god innføring av alle nyutdannede lærere i profesjonsfellesskapene
- Tydelig og kompetent representasjon av barnehagesektoren og skolesektoren i nasjonalt policyarbeid for lærerutdanningene
- Stabilt og gjensidig utviklende mellom lærerutdanningsinstitusjonene, barnehagesektoren og skolesektoren
- Samarbeid med hovedfokus på læreprofesjonenes kjerneoppgaver og samfunnsmandat
- Jevnlig forsknings- og utviklingssamarbeid mellom lærerutdanningsinstitusjonene og barnehage- og skolesektorene
- Systematisk samarbeid om lærerstudentenes bachelor- og masteroppgaver
- Strukturer og arenaer for langsiktig samarbeid på alle nivåer
- Gjensidig forpliktelse og respekt for hverandres bidrag i samarbeidet
- Praksisrelevans
- Forskningsforankring
- Tverrfaglig samarbeid
- Styrket praksisopplæring og FoU-samarbeid gjennom lærerutdanningsskoler og lærerutdanningsbarnehager
- Høy kompetanse og tverrfaglig samarbeid mellom fagmiljøene på lærerutdanningsinstitusjonene
- Forskning og utviklingsarbeid
- Profesjonsutvikling for nyutdannede
- Rekruttering av studenter til lærerutdanningene
- Arenaer for samarbeid og kvalitetsutvikling
- Implementering og evaluering av strategien
- Lærerutdanningsinstitusjonene har tilbud om veilederutdanning rettet mot ulike veiledningsfunksjoner i barnehage og skole
- Lærerutdanningsinstitusjonene er oppmerksomme på studentenes overgang fra utdanning til yrke og forbereder studentene til å bidra i et profesjonsfellesskap på sin arbeidsplass
- Alle barnehage- og skoleeiere har en veiledningsordning som omfatter alle nyutdannede lærere
- Profesjonsfellesskapene i barnehager og skoler bidrar til god innføring i læreryrket
"Strategien legger særlig vekt på at kvaliteten i lærerutdanningene ikke bare avhenger av innsatsen fra lærerutdanningsinstitusjonene, men også av at de barnehagene og skolene der studentene har praksis underveis i studiet og senere skal jobbe, tar ansvar for å bidra til god kvalitet" (s. 6)