En god overgang fra utdanning til yrke er en viktig del av videre profesjonsutvikling som lærer i barnehage og skole. Kunnskapsdepartementet har i samarbeid med organisasjoner for barnehage, skole og høyere utdanning blitt enige om nasjonale rammer for profesjonsfaglig veiledning for nyutdannede lærere i barnehage og skole. De nasjonale rammene består av følgende elementer:
Prinsipper og forpliktelser for veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere i barnehage og skole.
En digital veiledning om hvordan gode veiledningsordninger kan utformes og gjennomføres lokalt.
Et videreutdanningstilbud for veiledere med nasjonale rammer for veilederutdanning.
Tilskuddsordning for profesjonsfaglig veiledning for nyutdannede nytilsatte lærere i barnehage. grunnskole og videregående opplæring.
«Gjennom profesjonsfaglig veiledning kan de nyutdannede få trygghet til å håndtere og mestre arbeidssituasjonen og møtet med barna og elevene. Veiledningen skal bygge bro mellom lærerutdanningene og den videre profesjonsutviklingen lærerne får i yrket. Profesjonsfaglig veiledning kan gi den nyutdannede økt bevissthet om verdien av egen kompetanse, støtte til å etablere sin identitet som lærer og støtte til å bli inkludert og anerkjent som bidragsyter i det profesjonsfaglige fellesskapet i barnehage og skole.» (KD, 2025)
Målet er at alle nyutdannede lærere får en god overgang fra utdanning til yrke gjennom profesjonsfaglig veiledning av god kvalitet, i tråd med prinsipper for veiledning. Profesjonsfaglig veiledning skal bidra til å rekruttere og beholde lærere i barnehage og skole.
Begrepsavklaring (KD, 2025). Nettverkets utdypning i kursiv.
Nyutdannet lærer: En lærer som etter godkjent lærerutdanning er ansatt i fast eller midlertidig stilling de to første årene i yrket.
Ordningen skal omfatte alle nyutdannede uavhengig av tilsettingsforhold, varighet og stillingsstørrelse.
Kvalifisert veileder: En lærerutdannet som har formell veilederkompetanse, nødvendig fagkompetanse og minst tre års erfaring som lærer.
Nettverket anbefaler formell veilederkompetanse på 30 stp i profesjonsfaglig veiledning for studenter og nyutdannede. Det forventes at kvalifiserte veiledere holder seg faglig oppdatert og deltar i regionale/lokale veiledernettverk. Veiledningen skal være basert på de nasjonale prinsipper og forpliktelser.
Profesjonsfaglig veiledning: En planlagt, systematisk og strukturert prosess som gjennomføres individuelt og i gruppe i tråd med prinsippene for profesjonsfaglig veiledning.
Nettverket viser til Bjerkholt (2017) og anbefaler at profesjonsfaglig veiledning foregår som skjermede samtaler, og er en målrettet dialogisk virksomhet mellom to eller flere personer. Hensikten er å belyse saksområder fra ulike perspektiver. Refleksjon og kritisk gransking av antagelser som kan ligge til grunn for ulike pedagogiske valg er vesentlig for at veiledning også kan bidra til ny forståelse og kvalitetsutvikling. Virksomheten er målrettet, prosessuell og relasjonell, og hensikten er å fremme utvikling og læring.
Nettverket anbefaler at veiledningsordninger lokalt og regionalt skal være basert på prinsipper og forpliktelser jamfør nasjonale rammer. Det forventes et systematisk samarbeid med regional lærerutdanningsinstitusjon om organisering og omfang for å sikre at ordningen er basert på erfarings- og forskningsbasert kunnskap og bidrar til kompetanseutvikling både for de nyutdannede og for veiledere.
Det er kommuner, fylkeskommuner og private eiere og ledere som er ansvarlige for at den nyutdannede får god profesjonsfaglig veiledning i overgangen til yrket. Staten støtter opp under dette ansvaret gjennom tilskuddsordningen for veiledning for nyutdannede lærere.
Arbeidsgiver har ansvar for at nyutdannede lærere ivaretas på en god måte. Profesjonsfaglig veiledning og kompetanseutvikling er en del av dette ansvaret.
Partene (KS, PBL og organisasjonene for friskolene, Arbeidstakerorganisasjonene, Lærerstudentene, UHR-LU og Nasjonale myndigheter) skal støtte opp om ansvaret til eiere og ledere i barnehage og skole, slik at de tilrettelegger for og gjennomfører profesjonsfaglig veiledning for nyutdannede lærere i tråd med prinsippene.
Partene skal informere om og forankre de nasjonale rammene i egen organisasjon og skape forståelse for betydningen av profesjonsfaglig veiledning, slik at målet kan nås. Partene skal underveis ha dialog seg imellom, samarbeide om oppfølging av prinsippene og forpliktelsene og iverksette tiltak knyttet til sine ansvarsområder.
Partene er enige om følgende prinsipper for profesjonsfaglig veiledning for nyutdannede lærere i barnehage og skole:
Prinsipper for innhold
Profesjonsfaglig veiledning
- skaper en god overgang og sammenheng mellom kvalifiseringen som skjer i utdanningen og videre profesjonsutvikling i yrket
- er basert på forskning og erfaringsbasert kunnskap om veiledning for nyutdannede lærere og betydningen av videre profesjonsutvikling i yrket
- videreutvikler den nyutdannedes profesjonsfaglige kompetanse og praksis
- inkluderer, anerkjenner og bruker den nyutdannede som ressurs og bidragsyter i profesjonsfellesskapet
- motiverer den nyutdannede til videre profesjonsfaglig utvikling og til å bli værende i yrket
- ses i sammenheng med øvrige kompetansetiltak i barnehage og skole
- tilpasses den nyutdannedes forutsetninger og behov
- tilpasses lokale forhold når det gjelder organisering og innhold.
Prinsipper for gjennomføring
Profesjonsfaglig veiledning
- gjennomføres og prioriteres på en systematisk måte de to første yrkesårene
–gjennom avsatt tid til planlegging og gjennomføring hos både veiledere og nyutdannede
–etter en strukturert og målrettet plan
–med en hyppighet og et omfang som bidrar til læring og utvikling
–både individuelt og i grupper - utføres fortrinnsvis av kvalifiserte veiledere
- bør fortrinnsvis gjennomføres av veileder som ikke har formelt lederansvar for den nyutdannede.