Skip to content
  • Nasjonale rammer
  • Induction – nyutdannedes profesjonsstart
  • Om veiledningsordninger
  • Regionale tiltak
  • Nasjonalt nettverk
  • Kunnskapsbase
  • Nasjonale rammer
  • Induction – nyutdannedes profesjonsstart
  • Om veiledningsordninger
  • Regionale tiltak
  • Nasjonalt nettverk
  • Kunnskapsbase
Søk

Nasjonalt nettverk

Mandat, ledelse og organisering
Nettverksmøter og nettverksseminarer
Årsmeldinger og handlingsplaner
Nordisk og europeisk samarbeid
Mandat, ledelse og organisering

Nettverkets mandat:

Lærerutdanningens nasjonale nettverk for profesjonsfaglig veiledning for nyutdannede lærere, skal bidra til å koordinere og kvalitetssikre den kompetanseutvikling som tilbys lærere og skoleledere. Nettverket skal

  • synliggjøre en mer helhetlig kompetanseutvikling, i tråd med lov-, regel- og læreplanverk
  • bidra til å heve høgskolenes og universitetenes kompetanse som tilbydere av kompetanseutvikling innen profesjonsfaglig veiledning og veiledning for nyutdannede lærere.
  • koordinere og bidra til kvalitetsutvikling innenfor feltet veiledning av nyutdannede lærere i barnehage, grunnskole og videregående opplæring.

Nettverkets ledelse:

Universitetet i Sørøst-Norge er oppnevnt som nettverkskoordinator for nettverket.

  • Leder Eva Bjerkholt, professor, Universitetet i Sørøst-Norge
  • Prosjektkoordinator Tonje H. Brokke, seniorrådgiver, Universitetet i Sørøst-Norge

Nettverkets organisering:

Alle høgskoler og universitet med lærerutdanning er representert i nettverk for profesjonsfaglig veiledning for nyutdannede lærere. Hver institusjon har en eller flere representanter.

I tillegg til ledelse, består nettverket av

  • Et arbeidsutvalg som består av nettverksmedlemmer fra ulike regioner og ulike sektorer (barnehage, grunnskole og videregående opplæring)
  • En arbeidsgruppe for hver sektor, ledet av medlemmer i Arbeidsutvalget
  • Nettverkskontakt fra hver UH-institusjon, gjerne en fra hver campus
  • Nettverkskontaktene representerer regionale veiledningsordninger og veilederutdanninger.
  • Kunnskapsdepartementet, Utdanningsdirektoratet, Kommunenes sentralforbund, Utdanningsforbundet og Lærerstudentene inviteres til alle nettverksseminarer og er sentrale aktører i nettverket. Kunnskapsdepartementet og Utdanningsdirektoratet finansierer og styrer mandatet til nettverket.
  • UHR-LU har en kontaktperson som er tilknyttet nettverket.

Nettverksmøter og nettverksseminarer

Arbeidsutvalget

Digitale møter en gang per måned. Et fysisk arbeidsseminar over to dager.

Nettverksmøter (digitale dagsmøter) og nettverksseminar (fysisk todagerssamlinger)

Minimum ett nettverksmøte i halvåret. Nettverksseminar en gang i året over to dager.

Nettverksmøtene og seminarene er åpent for alle nettverkskontaktene. Nettverksmedlemmene kan også invitere med seg gjester og/eller kollegaer som er interessert i nettverkets arbeid når møtene er digitale. Det legges ut saksliste og påmelding i forkant av hver samling, og i ettertid legges referat og aktuelle presentasjoner ut.

 

Møter i arbeidsgrupper (barnehage, grunnskole og videregående opplæring)

Ett fysisk møte per semester i forbindelse med nettverkskontaktmøter.

To til tre digitale møter hvert semester.

Åpent for ansatte i UH som jobber med veiledningsordningen og/eller veilederutdanning.

Webinarer

Webinarer med aktuell tematikk innen profesjonsfaglig veiledning for nyutdannede lærere og veilederutdanning. To til tre ganger per semester. Åpent for alle. Program og invitasjon med lenke sendes til alle nettverkskontaktene, som sprer det til andre aktuelle deltakere.

Årsmeldinger og handlingsplaner

Oppdateres.

Nordisk og europeisk samarbeid

Veiledning og faglig støtte til nyutdannede er et ledd i profesjonaliseringen av læreryrket i alle de nordiske landene. Tanken om etablering av et nordisk nettverk er drøftet og ønsket av mange nordiske læresteder og lærerorganisasjoner, og et nordisk samarbeid over landegrensene gir dette arbeidet et ekstra løft.

Nettverket har et bredt internasjonalt samarbeid. Nettverkets deltakere er med i ulike forskergrupper og nettverk, og er aktive deltakere på konferanser, seminarer og andre møtearenaer.

Internasjonale forskningsnettverk

Nordic Educational Research Association (NERA): Network 25

European Educational Research Association (EERA): Network 1

Nordic Teacher Induction (NTI)

Ecologies of Teacher Induction and Mentoring in Europe (TIME)

Nettverk for veiledning for nyutdannede lærere (siden 2003)

Nettverkets leder:

Eva Bjerkholt, 35 02 63 86

Administrasjonsansvarlig:

Tonje Harbek Brokke, 35 02 64 18