Konkrete suksessfaktorer
Nettverket har siden 2003 arbeidet med evalueringer og forskning knyttet til oppfølging av nye lærere. Basert på kunnskapsutvikling i nettverket har vi skissert noen konkrete suksessfaktorer:
Eier tar ansvar for at veiledningsordningen settes i gang og følges opp som et forankret system i institusjonene og på tvers av institusjonene
- Eier innfører obligatorisk veiledning for alle nyutdannede nytilsatte lærere de to første årene
- Eier leder arbeidet med å etablere og stadig utvikle en helhetlig veiledningsordning for sine ansatte i samarbeid med regional lærerutdanningsinstitusjon
- Eier sikrer at veiledningen er basert på prinsippene i avtalen mellom partene
- Eier påser at det samarbeides systematisk med regional lærerutdanningsinstitusjon om organisering og omfang av veiledningsordninger
- Eier er i samarbeid med regional lærerutdanningsinstitusjon ansvarlig for at ordningen baseres på erfarings- og forskningsbasert kunnskap
- Eier må sikre tilstrekkelig økonomiske rammer og tidsressurs slik at veiledningen kan gjennomføres i tråd med de nasjonale prinsippene
- Eier må se kompetanseutvikling av veiledere i sammenheng med øvrige kompetanseutviklingstiltak i regionen, for eksempel regional ordning i barnehage og desentralisert ordning for skolen
- Eier og leder er ansvarlig for at det til en hver tid er tilstrekkelig med utdannede, kvalifiserte veiledere tilgjengelig
- Eier og leder tilrettelegger for at veilederne kan delta i regionale veiledernettverk i samarbeid med regional lærerutdanningsinstitusjon
- Eier og leder sikrer at veiledningen blir prioritert, planlagt, strukturert og systematisk gjennomført individuelt og i grupper de to første årene som lærer
- Eier og leder sikrer at veiledningen foregår med en hyppighet og i et omfang som bidrar til læring og utvikling
- Samarbeidet bygger på likeverdighet, tillit, respekt og forståelse for hverandres kompetanse og kompetansedeling
- Formelle samarbeidsavtaler
- Samarbeid med fokus på kvalitet i veiledning
- Eiere og lærerutdannere samarbeider om organisering og tilrettelegging av utdanning og oppfølging av veiledere
- Eiere og læreutdannere samarbeider om å utvikle lokale, kvalitativt gode ordninger som inkluderer nettverk for veiledere og møteplasser for nyutdannede lærere
- Samarbeid om evaluering og forbedringer
- Faste møter der partnerne møtes og drøfter kvalitetsutvikling av ordningene
- Lærerutdanningen koordinerer oppfølgingen i fylket/regionalt
- Seminarer/konferanser der nyutdannede, veiledere, ledere, eiere og lærerutdannere i fylket/regionen møtes
- Nyutdannede har stillinger som de har mulighet for å mestre som nye i yrket
- Nyutdannede har tid til veiledning avsatt på arbeidsplanen
- Veiledere har avsatt tid til å forberede og delta i veiledning
- Veiledere har mulighet til å ta utdanning i veiledning for veiledere
- Veiledere har mulighet til å delta i faglige nettverk for veiledere
- Erfarne veiledere har ansvar for å veilede flere nyutdannede lærer som del av sin lærerstilling
- Møteplasser der de nyutdannede, deres veiledere, ledere, eiere og lærerutdannere evaluerer ordningen, veiledningen og lærerutdanningen
- Lærerutdannere bringer erfaringene tilbake til grunnutdanningene og bidrar til å utvikle en lærerutdanning som er relevant for dagens barnehage og skole
- Lærerutdannerne følger lokale veiledningssamtaler og videreutvikler veilederutdanningene
- Lærerutdannere bidrar sammen med deltakerne i ordningen, samt gjennom nettverk for veiledning av nyutdannede til å skape kunnskap om veiledning av nyutdannede og overgangen fra utdanning til yrke (Lekang et al., 2009)
- Nyutdannede har gjennom sin lærerutdanning fått kunnskap om og erfaring med kvalifisert veiledning
- Veiledningmøtene bidrar til at alle deltakerne bygger sin kompetanse
- Deltakelse i nettverk for veiledere der de utvikler sin veiledning
- utveksler erfaringer
- drøfter etiske dilemma
- veileder hverandre
- drøfter nyere forskning innen veiledning og overgang utdanning/yrke
- Veiledere som har relevant veiledningsutdanning og som bygger kompetanse i å være veiledere for nyutdannede lærere over tid
- Veiledere som får systematisk veiledningsfaglig støtte ved observasjon og tilbakemelding på eget veiledningsarbeid