Evaluering av veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere. Sluttrapport fra Rambøll (lang versjon) (2021)
Prinsipper og forpliktelser for veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere i barnehage og skole (KD 2019)
Faglig veileder: Veiledning av nyutdannede – hvordan kan det gjennomføres? (KD 2019)
Veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere i barnehage og skole (KD 2018)
Lærerutdanning 2025: Nasjonal strategi for kvalitet og samarbeid i lærerutdanningene (KD 2017)
Avtale om kvalitetsutvikling i barnehagen og grunnopplæringen – KS og KD (2014)
Pedagogavtalen (2009)
Nasjonalt nettverk – koordinator (2006)
Nasjonalt nettverk – mandat (2002)
Veiledning av nyutdannede pedagoger i barnehager og skoler – Delrapport 2015
Stortingsmelding 22 (2010 – 2011): Motivasjon – mestring – muligheter
Stortingsmelding 11 (2008 – 2009): Læreren, Rollen og Utdanningen
Stortingsmelding 21 (2016 – 2017): Lærelyst – tidlig innsats og kvalitet i skolen
Nettverkets YouTube-kanal:
Her finner du videosnutter om veiledningsordninger i kommuner: arbeidsgivers ansvar, veilederes oppgaver og betydning av veiledning.
Utdanningsforbundet 2017: Faktaark 2017:5 Evaluering av veiledningsordningen for veiledning av nyutdannede lærere og barnehagelærere
Rambøll (2016): Sluttrapport – evaluering av veiledningsordningen for nyutdannede pedagoger i barnehager og skoler
Rambøll (2015): Delrapport 1 – evaluering av veiledningsordningen for nyutdannede pedagoger i barnehager og skoler
Dahl, Thomas (2005): Evaluering av veiledning for nyutdannede lærere – kompetansenettverk
Tveitnes, M. S., & Hvalby, M. (2023). Mentoring Novice Teachers in a Norwegian Context of Inclusive Education. Teachers and Teaching, 1-14.
2023 – 2024: Nettverkets jubileumsantologi er under utarbeidelse.
2020:
Knut-Rune Olsen, Eva Bjerkholt:
Olsen, K-R., Bjerkholt, E. & Heikkinen, H.L.T. (Eds.)(2020). New teachers in the Nordic Countries – Ecologies of mentoring and induction. Oslo: Cappelen Damm Akademisk open access.
Eva Bjerkholt:
Shanks, R., Attard Tonna, M., Krøjgaard, F., Paaske, K., Robson, D., & Bjerkholt, E. (2020). A comparative study of mentoring for new teachers. Professional Development in Education. 1-15.
Gunnar Engvik:
Teacher Induction in Norway i “Newly educated teacher in Norway from a national and regional perspective, from 1997 to 2017” – Peter Gray og Per Ramberg edts. (2018)
2019:
Kristin Helstad og Sølvi Mausethagen: Nye lærer- og lederroller i skolen
2018:
– Brit Hanssen og Sissel Østrem: Videreutdanning i veiledning for lærere: rasjonalitet og kontinuum. UNIPED (02/2018)
2017:
– Inger Ulleberg og Per Jensen: Systemisk veiledning i profesjonell praksis
– Eva Bjerkholt: Profesjonsveiledning: Fra praktisk virksomhet til teoretisk felt
– Knut-Rune Olsen og Tor Arne Wølner: Lesson study og lærernes læring
– Universitetet i Stavanger: Ser etter svakheter hos nye lærere
– Magne Jensen, Thorbjørn Karlsen og Geir Luthen: Veiledning og oppdagelse
2009:
Gunnar Engvik, Trond Lekang og Knut-Rune Olsen:
Rapport Lekang Engvik Olsen 020909
Publikasjoner i nettverket 2005 – 2010 her
- 2021: Evaluering av veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere (kortversjon av sluttrapport 2021)
- 2016: Veiledning av nyutdannede barnehagelærere og lærere: En evaluering av veiledningsordningen og veilederutdanningen
- Finland: Osaava Verme (model) Website: www.osaavaverme.fi
- Scotland: The General Teaching Council for Scotland – Coaching and mentoring
- Ireland: Centre for School leadership Ireland
- Malta: Let me learn
- England: Induction for Newly Qualified Teachers (www.gov.uk)
- Canada: Ontario’s New Teacher Induction Program (NTIP)
- The Nordic countries and Estonia: Network – Nordic Teacher Induction (NTI)
Relevant litteratur til arbeidsgruppen for rammer for veiledningsordninger