Skip to content
  • En
  • No
Search
  • Nasjonale rammer for veiledning
    • Nasjonale rammer for veiledning
      • Begrepsavklaring
      • Partenes forpliktelser
      • Prinsipper for veiledning
    • Nettverkets utdypninger og kommentarer
      • Nettverkets kommentarer til begrepene
      • Nettverkets kommentarer til forpliktelsene
      • Nettverkets kommentarer til prinsippene
    • Suksessfaktorer
  • Hvorfor veiledning?
    • Barn og unges trivsel og læring
    • Visjon og mål
    • Overgang fra utdanning til yrke
  • Hvordan veilede nyutdannede?
    • Arbeidsgiver
      • Arbeidsgivers ansvar
      • Informasjonsmateriell
      • Kompetanseheving
    • Veiledere
      • Veilederkompetanse
      • Veilederutdanning
      • Informasjonsmateriell
    • Nyutdannede
      • Hva betyr dette for meg?
      • Hva kan jeg få veiledning på?
      • Rammer for veiledningen
  • Veiledningsordninger
    • Nasjonalt nettverk for veiledning av nyutdannede lærere
      • Mandat, ledelse og organisering
      • Nettverksmøter
      • Nettverkskontakter
      • Årsmeldinger og handlingsplaner
      • Aktuelt og nyheter
      • Nettverkets internasjonale samarbeid
    • Tilbud i fylkene
      • Region Agder
      • Region Innlandet
      • Region Møre og Romsdal
      • Region Nord
      • Region Oslo og Viken: Oslo og Akershus
      • Region Rogaland
      • Region Vestlandet
      • Region Troms og Finnmark
      • Region Trøndelag
      • Region Vestfold og Telemark, Buskerud, Østfold
    • Internasjonalt samarbeid
      • Nordic Teacher Induction (NTI)
      • Nordisk utviklingsarbeid
  • Kunnskapsbasen
Menu
  • Nasjonale rammer for veiledning
    • Nasjonale rammer for veiledning
      • Begrepsavklaring
      • Partenes forpliktelser
      • Prinsipper for veiledning
    • Nettverkets utdypninger og kommentarer
      • Nettverkets kommentarer til begrepene
      • Nettverkets kommentarer til forpliktelsene
      • Nettverkets kommentarer til prinsippene
    • Suksessfaktorer
  • Hvorfor veiledning?
    • Barn og unges trivsel og læring
    • Visjon og mål
    • Overgang fra utdanning til yrke
  • Hvordan veilede nyutdannede?
    • Arbeidsgiver
      • Arbeidsgivers ansvar
      • Informasjonsmateriell
      • Kompetanseheving
    • Veiledere
      • Veilederkompetanse
      • Veilederutdanning
      • Informasjonsmateriell
    • Nyutdannede
      • Hva betyr dette for meg?
      • Hva kan jeg få veiledning på?
      • Rammer for veiledningen
  • Veiledningsordninger
    • Nasjonalt nettverk for veiledning av nyutdannede lærere
      • Mandat, ledelse og organisering
      • Nettverksmøter
      • Nettverkskontakter
      • Årsmeldinger og handlingsplaner
      • Aktuelt og nyheter
      • Nettverkets internasjonale samarbeid
    • Tilbud i fylkene
      • Region Agder
      • Region Innlandet
      • Region Møre og Romsdal
      • Region Nord
      • Region Oslo og Viken: Oslo og Akershus
      • Region Rogaland
      • Region Vestlandet
      • Region Troms og Finnmark
      • Region Trøndelag
      • Region Vestfold og Telemark, Buskerud, Østfold
    • Internasjonalt samarbeid
      • Nordic Teacher Induction (NTI)
      • Nordisk utviklingsarbeid
  • Kunnskapsbasen

Kunnskapsbasen

Sentrale dokument og avtaler
Presentasjoner
Kunnskapsoversikt
Relevant litteratur
Digitalt læringsmateriale
Evalueringer
Relevante bøker og artikler fra nettverket i 2020:
Nasjonale kartlegginger
International networks/programs
Sentrale dokument og avtaler

Prinsipper og forpliktelser for veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere i barnehage og skole (KD 2019)

Faglig veileder: Veiledning av nyutdannede – hvordan kan det gjennomføres? (KD 2019)

Veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere i barnehage og skole (KD 2018)

Lærerutdanning 2025: Nasjonal strategi for kvalitet og samarbeid i lærerutdanningene (KD 2017)

Avtale om kvalitetsutvikling i barnehagen og grunnopplæringen – KS og KD (2014)

Pedagogavtalen (2009)

Nasjonalt nettverk – koordinator (2006)

Nasjonalt nettverk – mandat (2002)

Presentasjoner

Her kommer en oversikt over presentasjoner fra tidligere møter og aktiviteter.

Kunnskapsoversikt

– relevant litteratur til arbeidsgruppen for rammer for veiledningsordninger

Dokument

Relevant litteratur

Veiledning av nyutdannede pedagoger i barnehager og skoler – Delrapport 2015

Stortingsmelding 22 (2010 – 2011): Motivasjon – mestring – muligheter

Stortingsmelding 11 (2008 – 2009): Læreren, Rollen og Utdanningen

Stortingsmelding 21 (2016 – 2017): Lærelyst – tidlig innsats og kvalitet i skolen

Digitalt læringsmateriale

Nettverkets YouTube-kanal:

Her finner du videosnutter om veiledningsordninger i kommuner: arbeidsgivers ansvar, veilederes oppgaver og betydning av veiledning.

Evalueringer

Utdanningsforbundet 2017: Faktaark 2017:5 Evaluering av veiledningsordningen for veiledning av nyutdannede lærere og barnehagelærere

Rambøll (2016): Sluttrapport – evaluering av veiledningsordningen for nyutdannede pedagoger i barnehager og skoler

Rambøll (2015): Delrapport 1 – evaluering av veiledningsordningen for nyutdannede pedagoger i barnehager og skoler

Dahl, Thomas (2005): Evaluering av veiledning for nyutdannede lærere – kompetansenettverk

Relevante bøker og artikler fra nettverket i 2020:

Knut-Rune Olsen, Eva Bjerkholt:

Olsen, K-R., Bjerkholt, E. & Heikkinen, H.L.T. (Eds.)(2020). New teachers in the Nordic Countries – Ecologies of mentoring and induction. Oslo: Cappelen Damm Akademisk open access.

Eva Bjerkholt:

Shanks, R., Attard Tonna, M., Krøjgaard, F., Paaske, K., Robson, D., & Bjerkholt, E. (2020). A comparative study of mentoring for new teachers. Professional Development in Education. 1-15.

Gunnar Engvik:

Teacher Induction in Norway i “Newly educated teacher in Norway from a national and regional perspective, from 1997 to 2017” – Peter Gray og Per Ramberg edts. (2018)

2019:

Kristin Helstad og Sølvi Mausethagen: Nye lærer- og lederroller i skolen

2018:

– Brit Hanssen og Sissel Østrem: Videreutdanning i veiledning for lærere: rasjonalitet og kontinuum. UNIPED (02/2018)

2017:

– Inger Ulleberg og Per Jensen: Systemisk veiledning i profesjonell praksis

– Eva Bjerkholt: Profesjonsveiledning: Fra praktisk virksomhet til teoretisk felt

– Knut-Rune Olsen og Tor Arne Wølner: Lesson study og lærernes læring

– Universitetet i Stavanger: Ser etter svakheter hos nye lærere

– Magne Jensen, Thorbjørn Karlsen og Geir Luthen: Veiledning og oppdagelse

 Publikasjoner i nettverket 2005 – 2010 her

Nasjonale kartlegginger
  • 2014: https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/KD/Vedlegg/Rapporter/Barnehager_veiledningsordningen_kartlegging.pdf

  • 2012: https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kd/vedlegg/grunnskole/gnist/veiledningsordningen_rapport_2012.pdf

  • 2011: https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kd/vedlegg/kompetanse/rapport_veiledningsordning_nytilsatte_nyutdannede_laerere.pdf

International networks/programs
  • Finland: Osaava Verme (model) Website: www.osaavaverme.fi
  • Scotland: The General Teaching Council for Scotland – Coaching and mentoring
  • Ireland: Centre for School leadership Ireland
  • Malta: Let me learn
  • England: Induction for Newly Qualified Teachers (www.gov.uk)
  • Canada: Ontario’s New Teacher Induction Program (NTIP)

Nettverk for nyutdannede lærere

Nettverkets leder:

Eva Bjerkholt, tlf. 35 02 63 86

Prosjektkoordinator:

Tonje Harbek Brokke, tlf: 35 02 64 18