Tema: Profesjonskvalifisering – med fokus på veiledningsordninger for nyutdannede lærere, suksesskriterier og om utvikling av nasjonale rammer
Mandag 23. oktober – Høgskolen på Vestlandet campus Stord
Tid | Tema | Ansvar |
Fra kl 10:00 | Registrering, kaffe og rundstykker |
|
10:30 | Åpning: – Velkomst – Omvisning i Skulehagen og historie om Stord | Sigurd Samvold, dekan ved Campus Stord Johanne Tvedten, Sunnhordaland museum |
11:15 | Innledning: Profesjonskvalifisering i utdanning og videre profesjonsutvikling som nyutdannede lærere | Eva Bjerkholt |
11:30 | Nytt fra KD/UDir: Informasjon om arbeid med nasjonale rammer for veiledning av nyutdannede lærere og om nettverkets bidrag i arbeidet | Kunnskapsdepartementet og Utdanningsdirektoratet |
13:15 | Lunsj |
|
14.15 | Innledning: Det utfordrende samspillet om ordningen – forutsetninger for å lykkes | Brit Hanssen |
14:25 | Suksesskriterier for å lykkes Korte innledninger (5-10.min) fra ulike perspektiver: ü Nettverk for veiledning av nyutdannede ü KS, barnehage og skoleeierperspektivet ü Barnehage-/skolelederperspektivet ü Pedagogstudentene og Utdanningsforbundet ü Utdanningsetaten i Oslo
| Nettverk for nyutdannede: A. K. Dahl, Knut Rune Olsen KS/Skoleeier/BH-eier: Ingunn Øvre (Gjøvik Kommune) Pedagogstudentene: Hedda Eia Vestad og Martine Løkholm Utdannningsforbundet: Sissel Havre Utdanningsetaten i Oslo: Line Andreassen |
15:00 | Kaffepause |
|
15:30 | Med utgangspunkt i innledningene – diskusjon i grupper og plenumsdebatt | Eva Bjerkholt |
16:45 | Avslutning 1. dag | Eva Bjerkholt |
17:00 | Felles buss til Stord Hotell |
|
19:30 | Middag på hotellet |
|
Tirsdag 24. oktober – Stord Hotell
Tid | Tema | Ansvar |
09:00 | Regionen presenterer seg | Kirsti og Janne |
10:00 | Pause, praktiske avklaringer og utsjekk av rom |
|
10:15 | «De har ikke hatt noe sånn klar mentorordning… ». Nyutdannede masterlærere og oppfølging i yrkesstarten. I følgeforskningsprosjektet RELEMAST – relevant masterutdanning for grunnskolelærere følges ca 40 nyutdannede lærere med master fra UiT Norges arktiske universitet gjennom de fem første årene i yrket. Innlegget presenterer hvilken oppfølging lærerne har vært forespeilet og hva de har fått, samt mulige forklaringer. Resultatene knyttes opp mot en diskusjon om nasjonale rammer for veiledning av nyutdannede lærere. | Rachel Jakhelln, Universitetet i Tromsø, Norges Arktiske universitet |
12:15 | Lunsj |
|
13:15 | Nettverkets time – Veien videre om ordningen… – Symposium NERA? (send hvis du har et abstrakt eller ideer til presentasjon maks. 150 ord), opprette gruppe for utvikling av symposium møtes 14.20 – Neste nettverksmøte: når og hvor? – Oppfølging av nettverkets rolle framover, tanker om nettverkets mandat, ledelse og videreutvikling – Nettsidene, oppfølging og evaluering – Kort muntlig rapportering fra arbeidsgruppene – Nordisk nettverk etablert – Oppfølging og veiledning av nyutdannede lærere (U/H-sektoren i nettverk med lærerorganisasjonene) – Evaluering av seminaret | Eva m.fl |
14:20 | Felles avslutning |
|
14:20 – 15:00 | Mulighet for møter for de som ikke skal reise før med felles transport kl. 15.00, arbeidsgruppene, møte i gruppa for symposium på Nera. |
|
Presentasjoner fra samlingen:
Eva Bjerkholt, HSN: Profesjonskvalifisering i utdanning og videre profesjonsutvikling som nyutdannede lærere
Edit Skeide Skårn, KD: Nasjonale rammer for veiledning for nyutdannede lærere
Kjersti Okkelmo, Udir: Kompetanse for fremtidens barnehage: Revidert strategi for kompetanse og rekruttering
Brit Hanssen, UiS: Det utfordrende samspillet om ordningen – forutsetninger for å lykkes
Rachel Jakhelln, UiT: «De har ikke hatt noe sånn klar mentorordning… ». Nyutdannede masterlærere og oppfølging i yrkesstarten.
Anne Kristin Dahl, UiO ILS: Nettverk for veiledning av nyutdannede lærere: Suksesskriterier
Ingun Øwre, Gjøvik kommune: Veiledning for nyutdannede lærere i Gjøvikregionen: Forutsetninger for å lykkes
Line Andreassen, Utdanningsetaten i Oslo: Oppfølging og veiledning av nyutdannede i Osloskolen