Skip to content
  • Nasjonale rammer
  • Induction – nyutdannedes profesjonsstart
  • Om veiledningsordninger
  • Regionale tiltak
  • Nasjonalt nettverk
  • Kunnskapsbase
  • Nasjonale rammer
  • Induction – nyutdannedes profesjonsstart
  • Om veiledningsordninger
  • Regionale tiltak
  • Nasjonalt nettverk
  • Kunnskapsbase
Søk

Kunnskapsbase

Sentrale avtaler
Stortingsmeldinger og NOUer
Evalueringer og kartlegginger
Publikasjoner
International networks/programs
Digitale ressurser
Sentrale avtaler

Siden er under revidering.

Lærerutdanning 2025: Nasjonal strategi for kvalitet og samarbeid i lærerutdanningene (KD 2017)

Avtale om kvalitetsutvikling i barnehagen og grunnopplæringen – KS og KD (2014)

Pedagogavtalen (2009)

Nasjonalt nettverk – koordinator (2006)

Nasjonalt nettverk – mandat (2002)

 

Stortingsmeldinger og NOUer

Siden er under revidering.

Veiledning av nyutdannede pedagoger i barnehager og skoler – Delrapport 2015

Stortingsmelding 22 (2010 – 2011): Motivasjon – mestring – muligheter

Stortingsmelding 11 (2008 – 2009): Læreren, Rollen og Utdanningen

Stortingsmelding 21 (2016 – 2017): Lærelyst – tidlig innsats og kvalitet i skolen

Evalueringer og kartlegginger

Siden er under revidering.

Utdanningsforbundet 2017: Faktaark 2017:5 Evaluering av veiledningsordningen for veiledning av nyutdannede lærere og barnehagelærere

Rambøll (2016): Sluttrapport – evaluering av veiledningsordningen for nyutdannede pedagoger i barnehager og skoler

Rambøll (2015): Delrapport 1 – evaluering av veiledningsordningen for nyutdannede pedagoger i barnehager og skoler

Dahl, Thomas (2005): Evaluering av veiledning for nyutdannede lærere – kompetansenettverk

2021: Evaluering av veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere (kortversjon av sluttrapport 2021)

2016: Veiledning av nyutdannede barnehagelærere og lærere: En evaluering av veiledningsordningen og veilederutdanningen

2014: https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/KD/Vedlegg/Rapporter/Barnehager_veiledningsordningen_kartlegging.pdf

2012: https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kd/vedlegg/grunnskole/gnist/veiledningsordningen_rapport_2012.pdf

2011: https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kd/vedlegg/kompetanse/rapport_veiledningsordning_nytilsatte_nyutdannede_laerere.pdf

Publikasjoner

Siden er under revidering.

Tveitnes, M. S., & Hvalby, M. (2023). Mentoring Novice Teachers in a Norwegian Context of Inclusive Education. Teachers and Teaching, 1-14.

2023 – 2024: Nettverkets jubileumsantologi er under utarbeidelse.

2020:

Knut-Rune Olsen, Eva Bjerkholt:

Olsen, K-R., Bjerkholt, E. & Heikkinen, H.L.T. (Eds.)(2020). New teachers in the Nordic Countries – Ecologies of mentoring and induction. Oslo: Cappelen Damm Akademisk open access.

Eva Bjerkholt:

Shanks, R., Attard Tonna, M., Krøjgaard, F., Paaske, K., Robson, D., & Bjerkholt, E. (2020). A comparative study of mentoring for new teachers. Professional Development in Education. 1-15.

Gunnar Engvik:

Teacher Induction in Norway i “Newly educated teacher in Norway from a national and regional perspective, from 1997 to 2017” – Peter Gray og Per Ramberg edts. (2018)

2019:

Kristin Helstad og Sølvi Mausethagen: Nye lærer- og lederroller i skolen

2018:

– Brit Hanssen og Sissel Østrem: Videreutdanning i veiledning for lærere: rasjonalitet og kontinuum. UNIPED (02/2018)

2017:

– Inger Ulleberg og Per Jensen: Systemisk veiledning i profesjonell praksis

– Eva Bjerkholt: Profesjonsveiledning: Fra praktisk virksomhet til teoretisk felt

– Knut-Rune Olsen og Tor Arne Wølner: Lesson study og lærernes læring

– Universitetet i Stavanger: Ser etter svakheter hos nye lærere

– Magne Jensen, Thorbjørn Karlsen og Geir Luthen: Veiledning og oppdagelse

2009:

Gunnar Engvik, Trond Lekang og Knut-Rune Olsen:

Rapport Lekang Engvik Olsen 020909

 Publikasjoner i nettverket 2005 – 2010 her

International networks/programs

Siden er under revidering.

  • Finland: Osaava Verme (model) Website: www.osaavaverme.fi
  • Scotland: The General Teaching Council for Scotland – Coaching and mentoring
  • Ireland: Centre for School leadership Ireland
  • Malta: Let me learn
  • England: Induction for Newly Qualified Teachers (www.gov.uk)
  • Canada: Ontario’s New Teacher Induction Program (NTIP)
  • The Nordic countries and Estonia: Network  – Nordic Teacher Induction (NTI)
Digitale ressurser

Siden er under revidering.

Nettverkets YouTube-kanal:

Her finner du videosnutter om veiledningsordninger i kommuner: arbeidsgivers ansvar, veilederes oppgaver og betydning av veiledning.

Nettverk for veiledning for nyutdannede lærere (siden 2003)

Nettverkets leder:

Eva Bjerkholt, 35 02 63 86

Administrasjonsansvarlig:

Tonje Harbek Brokke, 35 02 64 18