Søk

Avtale om nasjonale rammer for veiledning av nyutdannede

KD har i samarbeid med partene utarbeidet nasjonale rammer for en veiledningsordning for nyutdannede lærere. rammene omfatter alle nytilsatte, nyutdannede lærere, og skal gi rom for lokal tilpasning. De nasjonale rammene består av følgende tre elementer: 1. Prinsipper og forpliktelser for veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere i barnehage og skole 2. En skriftlig faglig veileder […]

Framtidens nordiske utviklingsarbeid – svar på dagens og morgendagens utfordringer

Nordisk Ministerråd v/forsknings- og kunnskapsministerne (MR-U) har satt som mål i sitt samarbeidsprogram at Norden også i fremtiden skal være en ledende region for kunnskap og velferd. I sammenheng med dette er det gjennomført et strategisk arbeid innenfor utdanningsområdet som sikter til et fornyet og forsterket nordisk utdanningssamarbeid, som skal bidra til å gi konkrete […]

Lærerutdanning 2025: Nasjonal strategi for kvalitet og samarbeid i lærerutdanningene

Den 6. juni 2017 kom regjeringen med ny nasjonal strategi for kvalitet og samarbeid i lærerutdanning – «Lærerutdanning 2025». Strategien fastsetter langsiktige mål for det videre arbeidet med lærerutdanningene, og presenterer tiltak på noen områder hvor regjeringen fremdeles ser utviklingsmuligheter og utfordringer. Bedre samarbeid mellom skoler og lærerutdanninger, barnehager og barnehagelærerutdanninger er et av fire […]

Er du nyutdannet og på vei ut i din første jobb denne høsten?

Overgangen fra utdanning til yrke kan være utfordrende, og det kan derfor være godt å ha en mer erfaren kollega å støtte seg til underveis. Det er viktig at du spør lederen din om barnehagen eller skolen har veiledningsordning, dersom du ikke allerede har fått informasjon om dette. Avgangsstudentene ved landets høgskoler og universiteter har […]

Veiledning av nyutdannede lærere – hva har skjedd, og hva skjer videre?

Pedagogstudentene: Alt du trenger å vite om veiledning av nyutdannede lærere 23. februar 2017 behandlet Stortinget et representantforslag om utforming av nasjonale rammer for veiledningsordning for nyutdannede. Da stod alle partier samlet for å få på plass nasjonale rammer som sikrer at alle nyutdannede lærere skal få veiledning. Stortinget vedtok enstemmig: Stortinget ber regjeringen i […]