Nettverkswebinar: Veiledning for nyutdannede lærere

Dato: 28. september, 2022 Tid: 14.00 – 16.00 Tema: NyTi – Universitetet i Stavangers veiledningsordning for nyansatte i vitenskapelige stillinger. Delta på Zoom Bakgrunn Veiledningsordningen NyTi inngår som en del av UiS sitt introduksjonsprogram for nyansatte og er en obligatorisk veiledningsordning for nyansatte i vitenskapelige stillinger. NyTi er inspirert av veiledningsordninger som tilbys nyutdannede lærere […]

Digitalt nettverkskontaktmøte 18. mai 2022

Neste nettverkskontaktmøte holdes digitalt på Zoom den 18.05.22 fra 12.30 – 15:00. Zoomlenke Program 12.30: Velkommen ved nettverkets leder Eva Bjerkholt 12.35: Jon Martin Sjøvold fra Rambøll presenterer Rambølls Evaluering av tilskudd til veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere fra januar 2022. Det blir også anledning til å stille spørsmål 13.20: Pause 13.30: Oppdateres 14.00: Nettverkets […]

Tilskudd til veiledning for nyutdannede lærere i grunnskolen 2022 – 2023

Kvalifisert veiledning er viktig både for å gi nye lærere økt bevissthet om egen kompetanse og en trygghet til å håndtere og mestre arbeidssituasjonen. I statsbudsjettet for 2022 er det bevilget ca. 62 millioner kroner til veiledning for skoleåret 2022/2023. Hvem kan søke: kommuner og frittstående grunnskoler Søknadsfrist: 16. september 2022 Søknadsskjema: elektronisk skjema kommer i slutten av […]

Midler til universitet og høgskoler 2022

Utdanningsdirektoratet lyser i 2022 ut 9 millioner kroner til tiltak for veiledning av nytilsatte nyutdannede barnehagelærere og lærere. Alle universiteter og høgskoler med lærerutdanning kan søke. Alle universiteter og høgskoler med lærerutdanning kan søke om midler for å: drive informasjon- og motivasjonsarbeid rettet mot avgangsstudenter, ledere og eiere i barnehage og skole, og spesielt mot […]

Forum for veiledning i Oslo og Viken: Nettverksseminar 26.4.22

Forum for veiledning i Oslo og Viken arrangerer et fysisk frokostseminar for skoleeiere, skoleledere og veiledere den 26. april 2022 på OsloMet. Tema for samlingen er: «Hvordan lede og legge til rette for gode veiledningsordninger for nyutdannede lærere i deres to første år i profesjonen?» OsloMet har i år det administrative/organisatoriske ansvaret for det årlige […]

Evalueringsrapporten: Evaluering av tilskudd til veiledning av nyutdannede/ nytilsatte lærere

Rambølls evalueringsrapport «Evaluering av tilskudd til veiledning av nyutdannede/ nytilsatte lærere» ble i dag publisert på Utdanningsdirektoratets sider. Hovedfunnene i evalueringen er: Skoleeierne er fornøyde med tilskuddsordningen. Søknad- og rapporteringsprosess er enkel Tilskuddsmidlene brukes til frikjøp av veileder. Tilskuddsmidlene bidrar til at veiledning prioriteres. Tilskuddsmidlene bidrar til økt omfang og kvalitet på veiledningen.   Les […]

Åpent nettverkswebinar 09.03.22

Åpent webinar om veiledningsfaglige grunnproblematikker, affektiv veiledning og språk som aksjon ble avholdt 09.03.22.   Program: 14.00: Velkommen til webinaret, Geir Luthen, HiØ 14.05: En utvidet oppmerksomhet mot veiledningsfaglige grunnproblematikker. Bente Ulla og Ann Sofi Larsen, HiØ 14.40: Gruppediskusjon (breakout-rooms) 14.50: Plenumsdiskusjon og spørsmål 15.00-15.10 Pause 15.10: Affektiv veiledning og språk som aksjon, Anne Beate Reinertsen, […]

Digitalt nettverksmøte 08.02.22

Det fysiske nettverksmøtet som var planlagt i Tromsø den 08.02.22 blir som tidligere varslet et digitalt møte. Tidsrammen for møtet er 12:00 – 16:00, og det tentative programmet for møtet er som følger: 12:00 – 12.30: Økt 1 Nettverkets AU informerer og presenterer hensikten med og planen for dagens prosesser i arbeidsgruppene. Inger Merethe Hansen […]

Åpent nettverkswebinar 12.01.2022

Årets fyrste åpne nettverkswebinar blei arrangert onsdag 12. januar frå kl 14:00 – 16:00. Presentasjon: Spenninger og glød – forskning på veilederstudenters tekster – Liv Torunn Eik Anna R. Moxnes Heidi Østland Vala Lenke til webinaret: Lenke Program: 14.00: Velkommen til webinar 14.05: «Kollegarettleiing og endring av den kollektive kunnskapen i barnehagen» ved Hege Fimreite […]